Det er muligt, der er kommet flere taxier på gaden. Men når 82 procent af hotellerne og restauranterne oplever et problem med mangel på vogne, er det en fælles opgave for turisme-Danmark at finde en løsning
På Hotel Faaborg Fjord har de givet op. Hvis en gæst ønsker at bestille en taxi, udleverer receptionen nu blot telefonnummeret, så gæsten selv kan ringe. Hotellet vil ikke længere være en del af en serviceoplevelse, som alt for tit ender med, at gæsten må vente i frustration for derefter at lede efter en alternativ transportmulighed.
Alt for ofte har hotellets reception fået besked på, at taxiselskabet ikke kan tage imod ordren, eller også har medarbejderne modtaget en aflysning af en ellers forudbooket vogn.
Derfor råber vi op i flok
Desværre er Hotel Faaborg Fjord blot én af mange turistvirksomheder uden for de større byer, som må leve med denne virkelighed. Det er derfor, vi i samlet flok har råbt op og gjort opmærksom på en udfordring, som vi som turistdestination må og skal have fundet en løsning på.
Når 82 procent af hotellerne og restauranterne uden for de større byer peger på et problem, så tager vi det meget alvorligt. Det samme gælder de oplevelser, som andre typer af feriegæster kan have, uanset om de bor i feriehus, på en campingplads eller på et vandrerhjem. Selv om man kører i bil til sit feriehus eller sin campingplads, kan der sagtens være behov for at få en taxa hjem fra byen en aften, hvor man gerne vil ud og have et glas vin eller en drink i den nærliggende by. Når taxierne ikke er tilgængelige, bliver den samlede oplevelse og oplevelsesforbruget noget andet.
Taxibranchen er med andre ord et vigtigt bindeled i værdikæden, som skal tages alvorligt for at sikre den samlede oplevelse og sikre vores konkurrenceevne op imod udlandet.
Vogne vil køre i de store byer
Her hjælper det hverken os eller turisterne, at taxibranchen er blevet udvidet med flere selskaber og vogne, som Dansk PersonTransport anfører i et indlæg her på Turistmonitor.dk (7. maj 2024). Faktum er, at på visse tidspunkter af ugen og af døgnet vil disse vogne hellere køre rundt i de store byer, hvor indtjeningen er større, og så er de tyndere befolkede områder ladt i stikken.
Vi er nødt til at se turistens møde med Danmark som en lang og sammenhængende kæde af oplevelser. En enkelt negativ oplevelse vil ofte smitte af på alle de andre, og så hjælper det ikke meget, at hotellet, feriehusudlejeren, restauranten eller vandrerhjemmet står på hovedet for at skabe mindeværdige øjeblikke.
Det kan undre, at taxibranchen ikke er lige så optagede af at finde løsninger, som vi er. De må da også lave overtræk på omdømmekontoen, når gæster må vente i op imod en time eller blot får at vide, at det ikke kan lade sig gøre at skaffe en taxi.
Vi peger på løsninger
Vi er ikke ude på at skade taxibranchen, vi peger blot på forslag til løsninger, som kan afhjælpe den helt åbenlyse taximangel i spidsbelastningsperioder, hvor taxilovgivningen fra 2018 har medført en sammenklumpning af vogne i de større byer.
Vi ønsker udelukkende at styrke gæstens samlede oplevelse, og det forventer vi, at Dansk PersonTransport også har en interesse i.
Vi er således åbne for både løsninger og dialog, men løsninger skal der findes nu, inden vi skader Danmarks omdømme.